سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

پاسخ به شبهات و سئوالات:موسیقی و شعرخوانی - مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

دانشجوی دانشگاه المهدی (عج)
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

پاسخ به شبهات و سئوالات:موسیقی و شعرخوانی

بسم الله

سلام دوستان گرامی

ابتدا سالروز شهادت سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا عموی گرامی پیامبر اسلام رامحضرآقا امام زمان عج و مقام معظم رهبری وریاست محترم جمهوری و همه دلسوختگان خاندان عصمت و طهارت و امامت و ولایت و شما دوستان واهالی قلم تسلیت عرض می نمایم.

در ادامه پاسخ به شبهات وسئوالات مطرح شده در جلسات شبانه محبان المهدی (عج) اینبار با استفاده از استفتائات مراجع معظم تقلید درمورد سئوالات مربوط به موسیقی و خوانندگی و لحن شعرخوانی توسط زنان پاسخگو می شوم اما قبل از احکام استفتائات توجه شمارا به خواندن روایت زیر جلب می نمایم، امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد:

از مسعده بن زیاد روایت است که:

نزد امام صادق علیه السلام بودم.

مردی به آن حضرت گفت:پدرومادرم به فدایت همسایه های من کنیزکانی دارند که به صورت غنا آوازمی خوانند وباعود(ازآلات موسیقی)آهنگ می نوازند.من گاهی که به دستشویی می روم بیشترمی نشینم

تاصدای آنان رابشنوم.امام علیه السلام به او فرمودند:این کار رامکن.آن مرد گفت:به خداقسم من درمجلس آنان نرفتم وفقط گوش می دادم.حضرت فرمودند:تورابه خداقسم آیا نشنیده بودی که خداوند (درقرآن) می فرماید:

"همانا گوش و چشم و قلب ازهمه اینها سئوال می شود؟"آن مرد گفت:به خدا قسم که آری (ولی به کلی یادم رفته بود)...هرگز این کار راتکرار نمی کنم وازخدا آمرزش می طلبم.پس امام صادق علیه السلام به او فرمودند:بلند شو و غسل کن و هرقدر که می خواهی نمازبخوان چراکه تو گناه بسیاربزرگی مرتکب می شدی.

چه بدحالی داشتی اگرباهمین حال می مردی.خداراشکرگذار.(که ازاین گناه مجاتت داد)وازاو طلب توبه کن ازهرآنچه که ناپسند اوست.

"وسائل الشیعه،ج2،ص957"

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی:

اگر خوانندگی و نوازندگی درنظر شنونده ازنوع مطرب لهوی که غالباً درمجالس لهو وگناه ازآن استفاده می شود نباشد گوش دادن به آن اشکال ندارد وگرنه جایز نیست ومجرد پخش ازصداوسیما حجت شرعی بر اباحه وحلیت آن برای شنونده نیست.

(رساله اجوبه الاستفتائات،ص250،سئوال 1136)

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر لحن اهل لهو و لعب باشد یاموزیک مناسب مجالس لهو ولعب باشد حرام است وکاسبی ازاین راه نیز حرام است.

حضرت آیت الله بهجت:

گوش دادن موسیقی مطرب حرام است وگوش دادن موسیقی غیرمطرب که با آلات موسیقی باشد بنابر احتیاط واجب نیست.اما نواختن با آلات موسیقی به طورکلی حرام است و پخش موسیقی ازهرسازمان وجایی که باشد حکم راتغییر نمی دهد.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

هرنوع آهنگ اطراب آور که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ودارابودن مجوز،حرام راحلال نمی کند.

 

پاسخگوئی به سایر سئوالات توسط حضرت ایت الله مکارم شیرازی:

 

سؤال 522 ـ خواندن سرود توسط زنان به صورت دسته جمعى همراه با مردان اگر موجب مفسده نباشد چه حکمى دارد؟

جواب: خالى از اشکال نیست.

سؤال 519 ـ چه نوع موسیقى حرام است؟

جواب: موسیقى هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام مى باشد وغیر آنها حلال است و تشخیص آن با مراجعه به عرف عام امکان پذیر است.

سؤال 526 ـ گوش دادن به آواز زن نامحرم براى مرد در صورتى که اشعار مذهبى بخواند و موجب مفسده هم نباشد چه حکمى دارد؟

جواب: اشکال دارد.

سؤال 527 ـ اساساً چه ملاکى براى تشخیص غناى حرام از حلال وجود دارد؟ حکم شنیدن موسیقى و ترانه چیست؟ و آیا بین موسیقى نوین و سنّتى یا بین موسیقى فرح انگیز و حزن انگیز از نظر شرعى تفاوتى وجود دارد؟

جواب: همان گونه که در مسائل سابق اشاره شد، موسیقیهاى مناسب مجالس لهو و فساد حرام است و غیر آن حلال است و تفاوتى میان موسیقى سنّتى و نوین و یا فرح انگیز و غیر آن نیست.

سؤال 529 ـ آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟

جواب: براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.

سؤال 538 ـ دست زدن همراه با مدّاحى در مجالس شادى ائمّه معصومین(علیهم السلام) و روزهاى تولّد آنها از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

جواب: دست زدن اگر با امور حرام دیگرى مقرون نباشد حرام نیست، ولى در مساجد و حسینیّه ها از آن پرهیز کنید.

سؤال 539 ـ در تهران و بعضى از شهرهاى دیگر، برخى از گویندگان و مدّاحها در تولد ائمّه اطهار(علیهم السلام) مردم را به کف زدن تشویق مى نمایند. لطفاً مرقوم فرمایید اصلا کف زدن جایز است؟

جواب: کف زدنهاى معمولى حرام نیست ولى رعایت احترام مساجد و حسینیّه ها لازم است.

سؤال 716 ـ شنیدن صداى نوار ترانه که از منزل همسایگان یا در وسیله نقلیّه دیگران از قبیل تاکسى به گوش مى رسد و مجبور به استماع آن هستیم، چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که عمداً گوش ندهید حرام نیست; ولى وظیفه امر به معروف و نهى از منکر را در آن جا که احتمال اثر دارد، نباید فراموش کنید.

سؤال 717 ـ با توجّه به این که انگیزه خواننده، انگیزه شنونده، شرایط مکانى (مجلس خاصّ)، شرایط زمانى (زمان مناسب)، در انتخاب لحن و کلام نقش دارد، حکم حرمت غنا متوجّه کدام ناحیه است؟

جواب: کراراً گفته ایم: کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. و انگیزه ها و شرایط زمانى و مکانى در آن تأثیرى ندارد; مانند حرمت شرب خمر که زمانها و مکانها در آن اثر ندارد، جز در موارد اجبار قطعى.

**********************

به امید ظهورمولای مهربان (عج)

اللهم عجل لولیک الفرج

 




تاریخ : شنبه 88/1/1 | 12:0 صبح | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.